Uchwała opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego
w dniu 09.01.2014 r.
pod adresem: http://dziennik.lodzkie.eu/ActDetails.aspx?year=2014&poz=98



UCHWAŁA NR XLIII/164/2013
RADY GMINY BRĄSZEWICE
z dnia 29 listopada 2013 r.

w sprawie zatwierdzenia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Brąszewice

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j.: Dz. U. z 2013 r., poz. 594, poz. 645) w związku z art. 19 ust.1 i 2 ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j.: Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858, z 2007 r. nr 147, poz. 1033, z 2009 r. Nr 18, poz. 97; z 2010 r. Nr 47 poz. 277, Nr 238 poz.1578, z 2012 r. poz. 951, poz. 1513) Rada Gminy w Brąszewicach uchwala, co następuje:

§ 1. Zatwierdza się Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Brąszewice stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 3. Traci moc Uchwała nr VIII/24/11 Radu Gminy w Brąszewicach z dnia 30 marca 2011 r. w sprawie zatwierdzenia regulaminu dostarczenia wody na terenie Gminy Brąszewice.

§ 4. Uchwała podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia.

Przewodniczący Rady Gminy
Jerzy Strumiński

 

Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XLIII/164/2013
Rady Gminy Brąszewice
z dnia 29 listopada 2013 r.


REGULAMIN DOSTARCZANIA WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW NA TERENIE GMINY BRĄSZEWICE

Rozdział 1.

§ 1. Regulamin określa zasady prowadzenia i warunki korzystania z usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi oraz zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie gminy Brąszewice.
§ 2. Ilekroć w niniejszym regulaminie używa się określeń:
1) "Ustawa” należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j.: Dz. U. z 2006 r. Nr 123 poz. 858 z poźń. zm.);
2) "Umowa” należy przez to rozumieć umowę o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków;
3) "Odbiorca” należy przez to rozumieć każdego, kto korzysta z usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków;
4) "Dostawca usług” należy przez to rozumieć Gminę Brąszewice, prowadzącą działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków;
5) wodomierz główny – przyrząd pomiarowy mierzący ilość pobranej wody, znajdujący się na każdym przyłączu wodociągowym;
6) wodomierz dodatkowy – przyrząd pomiarowy, zainstalowany za wodomierzem głównym, służący ustaleniu ilości wody bezpowrotnie zużytej , zainstalowany i utrzymywany na koszt Odbiorcy usług;
8) okres obrachunkowy – określony w umowie okres rozliczeń za usługi dostawy wody i odprowadzania ścieków określony w umowie oraz niniejszym regulaminie;
9) taryfa – zestawienie ogłoszonych publicznie cen i stawek, o których mowa w art. 2 pkt. 12 Ustawy.

Rozdział 2.
MINIMALNY POZIOM USŁUG ŚWIADCZONYCH PRZEZ DOSTAWCĘ W ZAKRESIE DOSTARCZANIA WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW

§ 3. Minimalną ilość dostarczonej wody oraz cel jej poboru określa umowa zawierana pomiędzy Dostawcą i Odbiorcą.
§ 4. Dostawca dostarcza wodę zapewniając zdolność posiadanych urządzeń, a w szczególności:
1) dostarcza wodę do nieruchomości, o właściwej jakości przeznaczonej do spożycia przez ludzi zgodnie z wymaganiami bakteriologicznymi, fizykochemicznymi i organoleptycznymi określonymi przez właściwych ministrów w obowiązujących rozporządzeniach w sposób ciągły i niezawodny;
2) zapewnia w posiadanej sieci odpowiednie ciśnienie wody, o wielkości wynikającej z warunków technicznych przyłączenia;
3) zapewnia spełnianie warunków wprowadzenia ograniczeń dostarczania wody w przypadku wystąpienia jej niedoboru;
4) dokonuje na własny koszt niezbędnych napraw przyłączy oraz urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych będących w jego posiadaniu, za wyjątkiem usuwania uszkodzeń powstałych z winy Odbiorcy;
5) instaluje na własny koszt wodomierz główny po odbiorze technicznym przyłącza i zawarciu umowy;
6) ponosi koszty zakupu i utrzymania wodomierza głównego;
7) informuje o jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi oraz o przewidywanych zakłóceniach w realizacji usług zaopatrzenia w wodę w sposób zwyczajowo przyjęty;
8) dostawca usług ma prawo do przeprowadzenia bieżącej kontroli ilości i jakości odprowadzanych ścieków bytowych oraz kontroli przestrzegania umownych ustaleń dotyczących technicznych warunków przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.
§ 5. W przypadku ograniczonej możliwości produkcji wody Wójt Gminy może wprowadzić okresowe ograniczenia poboru wody.
§ 6. Odbiorca usług zobowiązany jest do korzystania z usług zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków w sposób zgodny z przepisami Ustawy i nie powodujący pogorszenia jakości usług świadczonych przez Dostawcę oraz nie utrudniający działalności dostawcy, a w szczególności do:
1) należytego utrzymania będących w jego posiadaniu instalacji i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych;
2) umożliwienia osobom reprezentującym Dostawcę usług wstępu na teren nieruchomości lub do obiektu budowlanego Odbiorcy przyłączonych do sieci w celu:
a) zainstalowania lub demontażu wodomierza,
b) przeprowadzenia kontroli urządzenia pomiarowego, wodomierza głównego lub wodomierzy zainstalowanych przy punktach czerpalnych i dokonania odczytu ich wskazań oraz dokonania badań i pomiarów,
c) przeprowadzenia przeglądów i napraw przyłączy i urządzeń posiadanych przez Gminę,
d) sprawdzenia ilości i jakości ścieków wprowadzanych do sieci,
e) odcięcia przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego lub założenia plomb na zamkniętych zaworach odcinających, uniemożliwiających dostawę wody do obiektu lub lokalu, lub odprowadzanie ścieków z obiektu lub lokalu w przypadkach określonych w § 28 regulaminu oraz w wyniku rozwiązania umowy,
f) umożliwienia osobie prowadzącej ankietyzację dokonania kontroli sprawdzającej stan faktyczny gospodarstwa z danymi w ankiecie;
3) wydzielenia pomieszczenia na zainstalowanie wodomierza głównego i utrzymania go w należytym stanie;
4) informowania Dostawcy o zmianach stanu prawnego nieruchomości;
5) pokrycia kosztów napraw wodomierza, zaworów głównych i innych materiałów uszkodzonych w wyniku nie zabezpieczenia przyłącza przed uszkodzeniem mechanicznym lub szkodliwym działaniem czynników atmosferycznych;
6) nie przyłączania do sieci wodociągowej wewnętrznej jakichkolwiek innych źródeł zasilania w wodę (indywidualne studnie, urządzenia hydroforowe);
7) użytkowania instalacji wodociągowej w sposób eliminujący możliwość wystąpienia skażenia chemicznego lub bakteriologicznego wody w sieci wodociągowej, powrotu ciepłej wody lub wody z instalacji centralnego ogrzewania;
8) natychmiastowego powiadomienia Dostawcy o wszelkich stwierdzonych uszkodzeniach wodomierza głównego lub urządzenia pomiarowego, w tym o zerwaniu plomby, a także zmianach technicznych w instalacji wewnętrznej, które mogą mięć wpływ na działanie sieci;
9) podjęcia działań ograniczających skutki awarii oraz udostępnienia Dostawcy terenu w celu usunięcia awarii.
§ 7. Awarie wynikłe z winy odbiorców lub innych osób usuwane są na koszt sprawcy.

Rozdział 3.
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI ZAWIERANIA I ROZWIĄZYWANIA UMÓW

§ 8. Postanowienia umowy nie mogą ograniczać praw i obowiązków stron wynikających z przepisów Ustawy.
§ 9. Dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie pisemnej Umowy zawartej pomiędzy Dostawcą a Odbiorcą wody.
§ 10. Zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków, następuje po uprzednim złożeniu przez potencjalnego odbiorcę usług pisemnego wniosku, po spełnieniu przez niego warunków technicznych przyłączenia oraz po przedłożeniu tytułu prawnego do nieruchomości.
§ 11. Umowa może być zawarta z osobą, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, po udokumentowaniu faktu korzystania z przyłączonej nieruchomości.
§ 12. 1. Umowa winna w szczególności zawierać postanowienia określone w art. 6 ust. 3 Ustawy.
2. Umowa może być zawarta na czas określony lub nieokreślony.
3. Umowa winna określać możliwość jej rozwiązania.
4. Rozwiązanie Umowy może nastąpić za porozumieniem stron z zachowaniem okresu wypowiedzenia przewidzianego w Umowie.
5. Dostawca może odstąpić od umowy w przypadkach przewidzianych w art. 8 ust 1 Ustawy. Odstąpienie od Umowy następuje na zasadach określonych art. 8 ust 2 i 3 Ustawy.
6. Rozwiązanie Umowy skutkuje zastosowaniem środków technicznych uniemożliwiających dalsze korzystanie z usług.
7. Umowa wygasa w przypadku śmierci Odbiorcy będącego osobą fizyczną lub upadłości strony.

Rozdział 4.
SPOSOBY ROZLICZEŃ W OPARCIU O CENY I STAWKI OPŁAT USTALONE W TARYFACH

§ 13. Rozliczenie za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków prowadzone jest na podstawie określonych w taryfach cen i stawek opłat oraz ilości dostarczanej wody lub odprowadzanych ścieków.
§ 14. 1. Ilość pobranej wody przez Odbiorców ustala się na podstawie odczytów wodomierzy lub w oparciu o sporządzoną ankietę wg norm określonych odrębnymi przepisami.
2. W razie niesprawności wodomierza ilość pobranej wody ustala się na podstawie średniego zużycia wody w okresie ostatnich sześciu miesięcy poprzedzających ujawnienie niesprawności wodomierza.
3. Opłata za zużytą wodę i odprowadzane ścieki naliczana jest w okresie kwartalnym.
4. Ilość odprowadzonych ścieków ustala się na podstawie wskazań urządzeń pomiarowych.
5. W razie braku urządzeń pomiarowych ilość odprowadzonych ścieków ustala się na podstawie umowy, jako równą ilości wody pobranej lub określonej w umowie.
6. W rozliczeniach ilości odprowadzonych ścieków ilość bezpowrotnie zużytej wody uwzględnia się wyłącznie w przypadkach, gdy wielkość jej zużycia na ten cel ustalona jest na podstawie dodatkowego wodomierza zainstalowanego na koszt odbiorcy usług.
7. Termin płatności należności za zużytą wodę i odprowadzane ścieki wynosi 14 dni od daty wystawienia faktury. Od opłat za zużytą wodę i odprowadzane ścieki, dokonanych po ustalonym terminie pobiera się odsetki w wysokości określonej według obowiązującego rozporządzenia w sprawie określenia wysokości odsetek ustawowych.
§ 15. Wniesienie przez odbiorcę reklamacji, co do wysokości faktury, nie wstrzymuje obowiązku uregulowania należności w terminie. W razie uwzględnienia reklamacji, ewentualna nadpłata zostanie zaliczona w poczet przyszłych należności.

Rozdział 5.
WARUNKI PRZYŁĄCZENIA DO SIECI ORAZ ODBIÓR PRZYŁĄCZA

§ 16. 1. Osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci obowiązana jest do uzyskania z Urzędu Gminy w Brąszewicach warunków technicznych przyłączenia.
2. Przyłączenie nieruchomości do sieci wodociągowej lub sieci kanalizacyjnej odbywa się na wniosek osoby ubiegającej się o przyłączenie.
3. Dostawca usług po otrzymaniu wniosku określa warunki techniczne przyłączenia do posiadanej sieci.
4. Warunkiem przystąpienia do wykonania robót przyłączeniowych jest wcześniejsze uzgodnienie dokumentacji technicznej z Dostawcą usług.
5. Przed zawarciem umowy Dostawca dokonuje odbioru technicznego wykonanego przyłącza w formie protokołu odbioru, celem stwierdzenia czy zostały spełnione warunki techniczne.
§ 17. Z wnioskiem o wydanie technicznych warunków przyłączenia do sieci wodociągowej lub sieci kanalizacyjnej może występować osoba posiadająca tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, która ma być przyłączona do sieci. Wzór wniosku o wydanie warunków określa Dostawca usług.
§ 18. 1. Do wniosku, o którym mowa w § 17 osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci, powinna załączyć:
1) dokument potwierdzający tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, której dotyczy wniosek;
2) mapę sytuacyjną, określającą usytuowanie nieruchomości z względem istniejących sieci: wodociągowej i kanalizacyjnej oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu.
§ 19. 1. Dostawca określa warunki przyłączenia nieruchomości do sieci i przekazuje wnioskodawcy w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia wniosku. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może ulec przedłużeniu.
2. Warunki przyłączenia są ważne trzy lata od dnia ich określenia.
3. Warunki przyłączenia powinny określać w szczególności:
1) miejsca i sposób przyłączenia sieci wodociągowej i sieci kanalizacyjnej z instalacjami Odbiorcy;
2) warunki techniczne wykonania i odbioru przyłącza wodociągowego i kanalizacyjnego;
3) przepływ obliczeniowy wody i urządzenia techniczne, w których zużywana jest woda lub odprowadzane ścieki;
4) wymagania dotyczące jakości wprowadzanych ścieków;
5) wymagania dotyczące miejsca zainstalowania wodomierza głównego;
6) termin ważności warunków przyłączenia.
4. Przyłącze wodociągowe wykonywane jest na podstawie projektu budowlanego opracowanego w oparciu o warunki techniczne określone przez Dostawcę usług oraz obowiązujące normy i przepisy. Warunkiem przystąpienia do wykonania przyłącza jest wcześniejsze uzgodnienie dokumentacji technicznej z Dostawcą w terminie 14 dni od otrzymania dokumentacji.
5. Budowę przyłącza wodociągowego oraz przyłącza kanalizacyjnego, w tym budowę studni wodomierzowej lub pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci wodociągowej.
6. Jeden egzemplarz uzgodnionej dokumentacji pozostaje w zasobach Dostawcy usług.
§ 20. 1. Dostawca usług ma prawo odmówić przyłączenia do sieci jeżeli przyłącze zostało wykonane niezgodnie z wydanymi warunkami przyłączenia.
2. Dostawca usług może odmówić wydania warunków technicznych, jeżeli nie posiada technicznych możliwości przyłączenia do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej.
§ 21. 1. Sposób dokonywania odbioru wykonanego przyłącza jest określony przez Gminę.
2. W ramach prac związanych z odbiorem przyłącza Gmina dokonuje sprawdzenia zgodności wykonanych prac z wydanymi warunkami wykonania przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego.
3. Określone w warunkach przyłączenia próby, odbiory częściowe oraz końcowe są przeprowadzane przy udziale upoważnionych przedstawicieli stron.
4. Odbiór jest wykonywany przed zasypaniem przyłącza. Wszystkie odcinki przyłącza ulegające częściowemu zakryciu należy zgłaszać do odbioru przed zasypianiem.
5. Po zgłoszeniu gotowości do odbioru przez przedstawiciela Odbiorcy, Gmina uzgadnia jego termin, nie dłużej niż trzy dni po dacie zgłoszenia.
6. Wzory zgłoszenia odbioru oraz protokołu odbioru określa Gmina.
7. Zgłoszenie odbioru technicznego przyłącza powinna zawierać co najmniej: dane identyfikujące Odbiorcę i adres przyłącza, termin odbioru proponowany przez Odbiorcę.
8. Protokół odbioru technicznego przyłącza powinien zawierać co najmniej:
1) datę odbioru;
2) dane techniczne charakteryzujące przedmiot odbioru (średnica, materiał, długość);
3) adres nieruchomości, do której wykonano podłączenie;
4) skład i podpisy członków komisji dokonującej odbioru.

Rozdział 6.
MOŻLIWOŚĆ DOSTĘPU DO USŁUG WODOCIĄGOWYCH I KANALIZACYJNYCH

§ 22. Potencjalni odbiorcy mogą uzyskać informacje dotyczące dostępności do usług w Urzędzie Gminy Brąszewice, który udostępnia nieodpłatnie do wglądu:
1) niniejszy regulamin;
2) studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.

Rozdział 7.
SPOSÓB POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU NIEDOTRZYMANIA CIĄGŁOŚCI USŁUG I ODPOWIEDNICH PARAMETRÓW DOSTARCZANEJ WODY
§ 23. 1. Dostawca zobowiązany jest do udzielenia odbiorcom usług informacji dotyczących występujących zakłóceń zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków oraz awarii urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.
2. Wstrzymanie zaopatrzenia w wodę może nastąpić bez uprzedniego zawiadomienia odbiorców w przypadkach, gdy występują warunki stwarzające zagrożenie dla życia, zdrowia i środowiska lub uniemożliwiające świadczenia usług, w szczególności, gdy:
1) z powodu nagłej awarii sieci nie ma możliwości prowadzenia zaopatrzenia w wodę;
2) dalsze funkcjonowanie sieci stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia lub środowiska.
3. O przerwach w dostawie wody wynikających z planowanych prac konserwacyjno-remontowych Dostawca powiadomi Odbiorców:
1) gdy planowana przerwa w dostawie wody nie będzie przekraczała 12 godzin – co najmniej na 24 godziny przed planowanym wstrzymaniem dostawy wody;
2) gdy planowana przerwa w dostawie wody przekracza 12 godzin – co najmniej na 48 godzin przed planowanym wstrzymaniem dostawy wody. W takim przypadku Dostawca zapewni zastępczy punkt poboru wody.
§ 24. Dostawca nie ponosi odpowiedzialności odszkodowawczej za przerwy w dostawie wody spowodowane:
1) brakiem wody na ujęciu;
2) niezawinionym przez Dostawcę zanieczyszczeniem wody na ujęciu w sposób niebezpieczny dla zdrowia;
3) potrzebą zwiększenia dopływu wody do hydrantów pożarowych;
4) koniecznością przeprowadzenia niezbędnych napraw urządzeń zaopatrzenia w wodę;
5) uszkodzeniem instalacji odbiorczej, grożącej niebezpieczeństwem.

Rozdział 8.
STANDARDY OBSŁUGI ODBIORCÓW USŁUG, A W SZCZEGÓLNOŚCI SPOSOBY REKLAMACJI ORAZ WYMIANY INFORMACJI DOTYCZĄCYCH ZAKŁÓCEŃ W DOSTAWIE WODY

§ 25. 1. Gmina jest zobowiązana do udzielenia istotnych informacji dotyczących zakresu świadczonych przez nią usług, w tym informacji taryfowych.
2. Gmina udziela informacji w szczegółowych sprawach niezwłocznie, jednakże w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia zwrócenia się z wnioskiem o udzielenie informacji z zastrzeżeniem § 19 ust. 2.
3. Jeżeli do udzielenia informacji niezbędne są dodatkowe ustalenia wymagające terminu dłuższego niż 14 dni, Dostawca usług przez upływem powyższego terminu wskazuje ostateczny termin udzielenia odpowiedzi.
§ 26. Dostawca usług ma obowiązek powiadomić Odbiorcę usług o mającej nastąpić przerwie w dostawie wody spowodowanej wykonaniem planowanych prac remontowych, konserwacyjnych lub modernizacyjnych pisemnie lub przez wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń w sołectwie i Urzędzie Gminy.
§ 27. 1. Odbiorca usług ma prawo zgłaszania reklamacji dotyczących ilości i jakości świadczonych usług oraz wysokość opłat za usługi.
2. Reklamacje, o których mowa w ust. 1, wnoszone są na piśmie listownie lub osobiście przez zainteresowanego w siedzibie Dostawcy.
3. Dostawca zobowiązany jest do powiadomienia zainteresowanego o sposobie załatwienia reklamacji w terminie 14 dni od daty wpływu. Termin ten może ulec przedłużeniu, jeżeli istnieje konieczność przeprowadzenia szczegółowego postępowania wyjaśniającego.
§ 28. 1. Gmina może odciąć dostawę wody lub zamknąć przyłączę kanalizacyjne z winy odbiorcy usług w przypadku gdy:
1) przyłącze wodociągowe lub kanalizacyjne wykonano niezgodnie z przepisami;
2) odbiorca usług nie uiścił należności za pełne dwa okresy obrachunkowe, następujące po dniu otrzymania upomnienia w sprawie uregulowania zaległej opłaty;
3) jakość wprowadzanych ścieków nie spełnia wymogów określonych w przepisach prawa lub stwierdzono celowe uszkodzenie albo pominięcie urządzenia pomiarowego;
4) został stwierdzony nielegalny pobór wody lub nielegalne odprowadzanie ścieków tj. bez zawarcia umowy, jak również przy celowo uszkodzonych albo pominiętych wodomierzach lub urządzeniach pomiarowych.
§ 29. 1. Wznowienie dostarczenia wody i odprowadzania ścieków zostaje podjęte niezwłocznie po ustaniu przyczyn, o których mowa w § 28. ust. 1, tj. jeżeli nastąpiło:
1) wykonanie przebudowy bądź budowa nowego przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego w taki sposób, aby odpowiadały przepisom;
2) uiszczenie przez odbiorcę usług wszystkich należności;
3) zaprzestanie wprowadzania ścieków nie spełniających wymogów określonych w przepisach;
4) zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków, pokrycie kosztów związanych z naprawą lub wymianą celowo uszkodzonego wodomierza lub urządzenia pomiarowego, podłączenie wodomierza lub urządzenia pomiarowego tak, aby mogło mierzyć ilość dostarczanej wody lub wprowadzanych ścieków.
2. W przypadku stwierdzenia przez Gminę:
1) pobierania wody z urządzeń wodociągowych bez uprzedniego zawarcia umowy;
2) uszkodzenia wodomierza głównego;
3) zerwania lub uszkodzenia plomby umieszczonej na wodomierzu, urządzeniu pomiarowym lub zaworze odcinającym;
4) wpływania na zmianę, zatrzymanie lub utratę właściwości lub funkcji metrologicznych wodomierza głównego lub urządzenia pomiarowego;
5) nie dopuszczania przedstawiciela Gminy do wykonania czynności określonych w §6 pkt 2;
6) wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych bez uprzedniego zawarcia umowy;
7) wprowadzania ścieków bytowych i przemysłowych do urządzeń kanalizacyjnych przeznaczonych do odprowadzania wód opadowych;
8) wprowadzania ścieków opadowych i wód drenażowych do kanalizacji sanitarnej;
9) wprowadzania do kanalizacji:
a) odpadów stałych powodujących zmniejszenie przepustowości,
b) odpadów płynnych niemieszających się z wodą,
c) substancji palnych, żrących, wybuchowych lub toksycznych,
d) odpadów i ścieków z hodowli zwierząt,
e) ścieków zawierających substancje chorobotwórcze,
jest ona uprawniona do zgłaszania właściwym organom okoliczności związanych z ujawnionymi przypadkami, w celu sporządzenia wniosku o ukaranie na podstawie stosownych przepisów karnych.

Rozdział 9.
WARUNKI DOSTAWY WODY NA CELE PRZECIWPOŻAROWE

§ 30. Pobór wody na cele przeciwpożarowe z sieci wodociągowej dokonywana jest w miejscach uzgodnionych z Dostawcą, a przede wszystkim z hydrantów przeciwpożarowych. Uprawionymi do poboru wody na cele przeciwpożarowe z sieci są:
1) Ochotnicze Straże Pożarne;
2) Państwowa Straż Pożarna.

Rozdział 10.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 31. W sprawach nie objętych niniejszym regulaminem stosuje się obowiązujące przepisy prawa, a w szczególności ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tj. Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z poźń. zm.) wraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie.