UCHWAŁA NR VI/33/2019
RADY GMINY BRĄSZEWICE
z dnia 18 kwietnia 2019 roku

w sprawie przyjęcia projektu regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków obowiązującego na terenie Gminy Brąszewice.

Na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2018 r. poz. 1152, poz. 1629) w związku z art.18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506) Rada Gminy  w Brąszewicach uchwala, co następuje:
§ 1. Przyjmuje się projekt regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków obowiązującego na terenie Gminy Brąszewice, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Przyjęty projekt Regulaminu przekazuje się do zaopiniowania organowi regulacyjnemu -Dyrektorowi Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.
§ 3. Traci moc uchwała Nr IV/16/2018 Rady Gminy Brąszewice z dnia 28 grudnia 2018r. w sprawie przyjęcia projektu regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Brąszewice.
§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Brąszewice.
§ 5. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


Przewodniczący Rady Gminy
Adam Sowizdrzał

Załącznik do Uchwały Nr VII/33/2019
Rady Gminy Brąszewice
z dnia 18 kwietnia 2019 r.

PROJEKT REGULAMINU DOSTARCZANIA WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW NA TERENIE GMINY BRĄSZEWICE

Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Regulamin określa prawa i obowiązki przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego oraz odbiorców usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi za pomocą urządzeń wodociągowych oraz zbiorowego odprowadzania ścieków za pomocą urządzeń kanalizacyjnych na terenie gminy Brąszewice.
§ 2. 1. Ilekroć w Regulaminie mowa jest o „Ustawie” należy przez to rozumieć ustawę
 z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków t.j.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1152).
2. Użytym w Regulaminie pojęciom należy przypisywać znaczenie jakie nadają im akty prawne wyższego rzędu, w tym w szczególności Ustawa.

Rozdział 2
Minimalny poziom usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków
§ 3. W zakresie dostarczania wody przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest zobowiązane:
1) dostarczać odbiorcy usług wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi w ilości nie mniejszej niż 0,5 m3 na dobę;
2) Zapewnić jakość wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi o parametrach nie gorszych niż określone właściwymi przepisami prawa;
3) zapewnić ciągłość dostaw wody, z zastrzeżeniem uzasadnionych wyjątków określonych w niniejszym Regulaminie;
4) w przypadku dostarczania wody z posiadanej sieci wodociągowej, zapewnić dostawę wody pod ciśnieniem niemniejszym niż 0,1 MPa;
5) prowadzić regularną wewnętrzną kontrolę jakości dostarczanej wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.
§ 4. W zakresie odbioru ścieków przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest zobowiązane:
1) przyjmować do posiadanej sieci kanalizacyjnej ścieki wprowadzane przez odbiorców usług, w ilości nie mniejszej niż 0,5 m3;
2) zapewnić ciągły odbiór ścieków o stanie i składzie zgodnym z aktualnie obowiązującymi przepisami i obowiązującą umową o odprowadzanie ścieków;
3) odprowadzać wprowadzone ścieki do posiadanych urządzeń kanalizacyjnych;
4) prowadzić regularną wewnętrzną kontrolę ilości i jakości odprowadzanych ścieków komunalnych oraz kontrolę przestrzegania warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych.

Rozdział 3
Warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług

§ 5. 1. Świadczenie usług zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków odbywa się w oparciu o pisemną umowę zawartą między przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym, a odbiorcą usług, zgodnie z art. 6 Ustawy.
2. Zawarcie umowy następuje na podstawie pisemnego wniosku o zawarcie umowy.
3. Wniosek o zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków z przedsiębiorstwem wodociągowo–kanalizacyjnym powinien w szczególności określać:
1) imię, nazwisko (lub nazwę) lub REGON, numer NIP (o ile wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą) oraz adres zamieszkania lub siedziby wnioskodawcy;
2) wskazanie nieruchomości, co do której wnioskodawca chce zawrzeć umowę;
3) oświadczenie wnioskodawcy czy nieruchomość jest podłączona do sieci wodociągowej przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjnego, czy też posiada własne ujęcie wody;
4) oświadczenie czy nieruchomość jest podłączona do sieci kanalizacyjnej przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjnego, czy też wprowadza ścieki do zbiornika bezodpływowego lub przydomowej oczyszczalni ścieków;
5) oświadczenie wnioskodawcy na jakie cele będzie wykorzystywał dostarczaną wodę;
6) oświadczenie wnioskodawcy jakiego rodzaju ścieki będą odprowadzane prze wnioskodawcę na podstawie zawartej umowy (przemysłowe, bytowe czy komunalne).
§ 6. Warunki zawarcia Umowy:
1) wskazanie przez osobę, która składa wniosek o dostawę wody i odprowadzanie ścieków podstawy korzystania z nieruchomości oraz planowanego sposobu korzystania z nieruchomości na cele mieszkaniowe lub związane z prowadzoną działalnością gospodarczą;
2) spełnienie wymogów technicznych i formalnych niezbędnych do zawarcia Umowy oraz świadczenia usług przez Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne w sposób zgodny z Regulaminem i Ustawą.

Rozdział 4
Sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach

§ 7. 1. Podstawą ustalenia ilości pobranej wody lub wprowadzanych ścieków stanowią: wodomierz główny, urządzenie pomiarowe, przeciętne normy zużycia wody.
2. Częstotliwość okresów rozliczeniowych określa przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w pisemnej umowie o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków.
3. Stosowane przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ceny i stawki opłat wynikające z nowych, podanych do wiadomości publicznej taryf w Biuletynie Informacji Publicznej Wód Polskich i Biuletynie Informacji Publicznej przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, nie wymaga odrębnego informowania odbiorców usług o ich rodzajach ani wysokościach.
4. Podstawą obciążenia odbiorcy usług należnościami za usługi dostarczenia wody i(lub) odprowadzania ścieków przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest faktura VAT.

Rozdział 5
Warunki przyłączania do sieci
§ 8. 1. Określenie warunków przyłączenia nieruchomości do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej odbywa się na pisemny wniosek o wydanie złożony przez osobę ubiegającą się o przyłączenie.
2. Wniosek o którym mowa w ust. 1 powinien zawierać w szczególności:
1) imię i nazwisko (nazwę) wnioskodawcy oraz adres do korespondencji;
2) adres nieruchomości, która ma zostać przyłączona do sieci;
3) rodzaj przyłączenia (wodociągowe, kanalizacyjne);
4) określenie ilości przewidywanego poboru wody, jej przeznaczenia lub planowaną ilość odprowadzanych ścieków i określenie ich rodzaju;
5) proponowany termin wykonania przyłącza;
6) podpis wnioskodawcy.
3. Warunki techniczne tracą ważność z upływem trzech lat od dnia wydania.
4. Wymagania techniczne przyłączenia powinny określać w szczególności:
 1) miejsce i sposób przyłączenia nieruchomości do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej z instalacjami odbiorcy usług;
2) maksymalne dobowe zapewnienie dostawy wody i/lub dopuszczalną ilość i jakość odprowadzanych ścieków;
3) parametry techniczne przyłącza.

Rozdział 6
Techniczne warunki określające możliwość dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych

§ 9. 1. Ustala się techniczne warunki określające możliwość dostępu do usług wodociągowo- kanalizacyjnych:
1) przyłącza wodociągowe należy wykonać z rur PEHD o średnicy od 32 mm do 110 mm
2) w miejscu włączenia do sieci należy wmontować zawór odcinający zasuwę, a obudowę zasuwy wyposażyć w skrzynkę uliczną i obrukować,
3) należy uwzględnić strefę przemarzania gruntu, a przebieg i zagłębienia przewodów w gruncie należy prowadzić najkrótszą, bezkolizyjną trasą,
4) przyłącza kanalizacyjne należy wykonać z rur PCV o średnicy od 160 mm do 200 mm
5) przy urządzeniach zlokalizowanych poniżej poziomu sieci kanalizacyjnej należy przewidzieć pośredni sposób odprowadzania ścieków za pomocą urządzeń typu mini przepompownie,
6) w pomieszczeniach budynków zlokalizowanych poniżej poziomu terenu zamontować urządzenia przeciwzalewowe.
2. Przy projektowaniu przyłącza należy uwzględnić:
1) prowadzenie przyłącza najkrótszą trasą;
2) posadowienie przyłącza na głębokości zabezpieczającej przed przemarzaniem lub zastosowanie odpowiedniego zabezpieczenia przed przemarzaniem, z uwzględnieniem spadku w kierunku spływu min 2%;
3) dojazd i dostęp do studni rewizyjnych na przyłączu kanalizacyjnym.

Rozdział 7
Sposób dokonywania odbioru, przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne
wykonanego przyłącza
§ 10. 1. Odbiór przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego odbywa się po pisemnym, telefonicznym lub drogą elektroniczną zgłoszeniu gotowości do odbioru przez osobę ubiegającą się o przyłączenie nieruchomości do sieci.
2. Zgłoszenie odbioru technicznego przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego powinno zawierać:
1) dane identyfikujące osobę ubiegającą się o przyłączenie nieruchomości do sieci i oznaczenie daty i symbolu/numeru warunków przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub sieci kanalizacyjnej;
2) termin odbioru proponowany przez osobę ubiegającą się o przyłączenie nieruchomości do sieci.
3. Po zgłoszeniu w formie pisemnej gotowości do odbioru przez osobę ubiegającą się o przyłączenie nieruchomości do sieci, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia, dokonuje odbioru przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego.
4. Odbiór jest wykonywany przed zasypaniem (zakryciem) przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego. Wszelkie odcinki przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego ulegające częściowemu zakryciu (tzw. prace zanikające) należy zgłaszać do odbioru przed zasypaniem.
5. W ramach prac związanych z odbiorem przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne dokonuje sprawdzenia zgodności wykonanych prac z wydanymi przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne warunkami przyłączenia do sieci wodociągowej lub sieci kanalizacyjnej oraz z projektem przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego.
§ 11. 1. Odbiór końcowy dokonywany jest na podstawie końcowego protokołu odbioru technicznego według zasad określonych w warunkach przyłączenia.
2. Protokół odbioru technicznego przyłącza powinien zawierać, co najmniej:
1) datę odbioru,
2) adres nieruchomości, do której wykonano podłączenie,
3) przedmiot odbioru z wyszczególnieniem przeznaczenia przyłącza (rodzaju: wodociągowe, kanalizacyjne), średnicy, materiałów i długości, rodzaj odprowadzanych ścieków dla przyłącza kanalizacyjnego,
4) uwagi dotyczące różnic pomiędzy wydanymi warunkami przyłączenia do sieci lub projektem,
a sposobem realizacji przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego;
5) skład komisji, w tym: wykonawcę i użytkownika,
6) podpisy członków komisji.
§ 12. Protokół końcowy stanowi potwierdzenie prawidłowości wykonania podłączenia i jego podpisanie przez strony upoważnia odbiorcę do złożenia pisemnego wniosku o zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę i (lub) odprowadzanie ścieków.

Rozdział 8
Sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków
§ 13. 1. O planowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody lub przewidywanym obniżeniu jej jakości oraz utrudnieniach w odprowadzeniu ścieków Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne informuje Odbiorców usług w sposób zwyczajowo przyjęty najpóźniej na 2 dni przed planowanym terminem, a jeżeli przerwa lub ograniczenie miałyby przekraczać 12 godzin, najpóźniej na 5 dni przed planowanym terminem.
2. W przypadkach wystąpienia ograniczeń bądź niedoboru dostarczanej wody z przyczyn, o których mowa w ust. 1, przez okres dłuższy niż 24 godzin Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zobowiązane jest zapewnić zastępcze punkty poboru wody oraz poinformować Odbiorców usług o ich lokalizacji.
3. W przypadku niedotrzymania odpowiednich parametrów dostarczanej wody, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma obowiązek niezwłocznie poinformować o tym fakcie odbiorców usług, w sposób zwyczajowo przyjęty oraz na swojej stronie internetowej.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3 wykluczającym możliwość spożycia wody przez ludzi, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma obowiązek zapewnić zastępczy punkt poboru wody i poinformować o tym fakcie w sposób zwyczajowo przyjęty oraz na swojej stronie internetowej odbiorców usług, wskazując lokalizację zastępczego punktu poboru wody.

Rozdział 9
Standardy obsługi odbiorców usług, a w szczególności sposoby załatwiania reklamacji
oraz wymiany informacji dotyczących w szczególności zakłóceń w dostawie wody
i odprowadzaniu ścieków

§ 14. Odbiorca usług ma prawo do uzyskania od Przedsiębiorstwa wszelkich informacji dotyczących realizowanych przez Przedsiębiorstwo usług.
§ 15. 1. Odbiorca ma prawo do zgłaszania reklamacji, dotyczących w szczególności:
1) ilości i jakości świadczonych usług;
2) wysokości opłat za usługi;
3) funkcjonowania przyrządów pomiarowych (opomiarowania) niezależnie od ich własności.
2. Reklamacja powinna być sporządzona w formie pisemnej.
3. Reklamacja dotycząca naruszenia jakości, ciągłości dostaw i ciśnienia wody powinna być dokonana niezwłocznie po wystąpieniu zakłócenia w celu dokonania sprawdzenia przez Przedsiębiorstwo.
4. Inne reklamacje odbiorca usług może zgłaszać w terminie do 14 dni od daty otrzymania faktury lub zdarzenia stanowiącego postawę reklamacji.
5. Reklamacja powinna zawierać:
1) imię i nazwisko lub firmę odbiorcy usług oraz jego adres zamieszkania bądź siedziby;
2) opis przedmiotu reklamacji;
3) przedstawienie okoliczności uzasadniających reklamację;
4) numer i datę umowy, jeśli odbiorca usług posiada więcej, niż jedną umowę;
5) podpis odbiorcy usług.
6. Przedsiębiorstwo rozpatruje reklamację w terminie do 14 dni roboczych od daty jej wniesienia. Jeżeli istnieje konieczność przeprowadzenia szczegółowego postępowania wyjaśniającego, termin ten może ulec przedłużeniu do 30 dni.
7. Jeżeli rozpatrzenie reklamacji wymaga podjęcia czynności na terenie nieruchomości należącej do odbiorcy usług, udostępnia on nieruchomość osobom reprezentującym Przedsiębiorstwo. Zaniechanie tego obowiązku wstrzymuje rozpatrzenie reklamacji.
8. Przedsiębiorstwo udziela odpowiedzi na reklamację w formie pisemnej. Możliwe jest także udzielenie odpowiedzi na reklamację pocztą elektroniczną, faxem lub w inny sposób, o ile odbiorca usług wskaże taką formę.
9. Odmowa uwzględnienia reklamacji przez Przedsiębiorstwo w całości lub w części wymaga sporządzenia uzasadnienia.
10. W przypadku reklamacji wskazań wodomierza głównego, reklamację uwzględnia się, o ile kontrola metrologiczna potwierdzi nieprawidłowość działania tego wodomierza.
11. Jeśli reklamacja dotyczy parametrów wody, ich sprawdzenie następuje na przyłączu wodociągowym lub na najbliższym odcinku sieci wodociągowej w miejscu technicznie dostępnym.
12. W przypadku nie uwzględnienia reklamacji wszelkie koszty z nią związane pokrywa odbiorca usług.
§ 16. Przedsiębiorstwo udziela odpowiedzi odbiorcy usług w sprawach innych niż reklamacje:
1) na zapytania otrzymane telefonicznie, faksem lub drogą elektroniczną - tym samym kanałem informacyjnym;
2) wystąpienia na piśmie - w formie pisemnej, chyba że odbiorca usług dopuścił udzielenie informacji w innej formie.

Rozdział 10
Warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe

§ 17. 1. Woda do celów przeciwpożarowych jest dostępna z urządzeń wodociągowych posiadanych przez Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, a w szczególności z hydrantów przeciwpożarowych zainstalowanych na sieci wodociągowej.
2. Uprawnionymi do poboru wody na cele przeciwpożarowe z sieci będącej w posiadaniu Przedsiębiorstwa jest Państwowa Straż Pożarna i Ochotnicza Straż Pożarna.
3. W przypadku poboru wody na cele ppoż. z urządzeń wodociągowych, którymi woda dostarczana jest dla innych odbiorców, jednostka niezwłocznie przekazuje Przedsiębiorstwu informacje o ilości pobranej wody.
4. Ilość wody pobranej na cele ppoż. wraz z określeniem nieopomiarowanych punktów jej poboru jest ustalana na podstawie pisemnych informacji składanych przez jednostkę Straży Pożarnej.
5. Koszty wody pobranej na cele przeciwpożarowe ponosi gmina.

Rozdział 11
Przepisy końcowe

§ 18. W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków wraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie.

Przewodniczący Rady Gminy
Adam Sowizdrzał