UCHWAŁA NR XVIII/100/2020
RADY GMINY BRĄSZEWICE
z dnia 30 czerwca 2020 r.

w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Brąszewicach

Na podstawie art. 18 ust.1 i art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( t.j. : Dz. U. z 2020 r., poz. 713) oraz art. 110 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej ( t.j.: Dz.U z 2019 r., poz. 1507, poz. 1622, poz. 1690, poz. 2473, poz. 1818 , z 2018 r. poz. 2245 ) oraz art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j.: Dz.U z 2019 r., poz. 869, poz. 1649, poz. 1622, poz. 2020, z 2018r. poz. 2245, z 2020 r. poz.284, poz. 374, poz. 568, i poz. 696 Rada Gminy Brąszewice uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwala się Statut Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Brąszewicach, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Brąszewice.
§ 3. Traci moc uchwała Nr XXII/108/04 Rady Gminy Brąszewice z dnia 16 grudnia 2004 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Brąszewicach.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego.

Przewodniczący Rady Gminy
Adam Sowizdrzał
 

Załącznik do uchwały Nr XVIII/100/2020
Rady Gminy Brąszewice
z dnia 30 czerwca 2020 r.

STATUT
GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
W BRĄSZEWICACH

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Brąszewicach zwany dalej „Ośrodkiem”jest jednostką organizacyjną Gminy Brąszewice.
§ 2. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Brąszewicach działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym;
2) ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych;
3) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
4) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
5) ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych;
6) ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym;
7) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie;
8) ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
9) ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów;
10) ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów;
11) ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny;
12) ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci;
13) ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”;
14) ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi;
15) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii;
16) ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
17) ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;
18) ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;
19) ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
20) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry Start”;
21) uchwały Nr XIII/45/90 Gminnej Rady Narodowej w Brąszewicach z dnia 27 lutego 1990 roku w sprawie powołania Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Brąszewicach;
22) niniejszego Statutu;
23) innych aktów prawnych, przepisów wykonawczych do w/w ustaw niezbędnych do funkcjonowania jednostki i realizacji zadań.
§ 3. 1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Brąszewicach jest jednostką organizacyjną Gminy będącą bezpośrednim organizatorem i wykonawcą zadań pomocy społecznej na terenie Gminy Brąszewice.
2. Ośrodek ma siedzibę pod adresem: Brąszewice, ul. Starowiejska 1, 98-277 Brąszewice.
3. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Brąszewicach może posługiwać się skróconą nazwą „GOPS w Brąszewicach”.
§ 4. 1. Bezpośredni nadzór nad działalnością Ośrodka sprawuje Wójt Gminy Brąszewice.
2. Nadzór merytoryczny nad działalnością GOPS w zakresie zadań zleconych sprawuje Wojewoda poprzez Wydział Zdrowia, Rodziny i Polityki Społecznej Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi.

Rozdział 2.
Cele i zadania Ośrodka

§ 5. 1. Celem działalności Ośrodka jest umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
2. Zadaniem pomocy społecznej jest wspieranie osób i rodzin w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwienie im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka, a także podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.
§ 6. 1. Ośrodek realizuje zadania Gminy Brąszewice będące zadaniami własnymi oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej nałożone ustawami i na podstawie porozumień z organami administracji rządowej.
2. Ośrodek realizuje także zadania Gminy Brąszewice wynikające z przepisów prawa lub rozeznanych potrzeb Gminy- w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.
§ 7. Zadania w zakresie pomocy społecznej obejmują w szczególności:
1) przyznawanie i wypłacanie przewidzianych ustawą świadczeń;
2) pracę socjalną rozumianą jako działalność zawodową, skierowaną na pomoc osobom i rodzinom we wzmacnianiu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie oraz tworzenie warunków sprzyjających temu celowi;
3) prowadzenie i rozwój niezbędnej infrastruktury socjalnej;
4) analizę i ocenę zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej;
5) realizację zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych;
6) rozwijanie nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb;
7) pozyskiwanie środków finansowych i rzeczowych celem zwiększenia zakresu świadczeń udzielanych przez Ośrodek;
8) opracowanie i realizacja Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka;
9) sporządzanie oceny zasobów pomocy społecznej w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej;
10) współdziałanie z organami administracji rządowej oraz samorządowej na szczeblu gminy, powiatu i województwa, urzędami, instytucjami i organizacjami społecznymi, Kościołem Katolickim i innymi Kościołami, związkami wyznaniowymi, fundacjami, stowarzyszeniami, sądami, prokuraturą, komornikami, pracodawcami, osobami fizycznymi i prawnymi oraz innymi podmiotami realizującymi cele i zadania z zakresu zadań określonych w statucie Ośrodka i wynikających z przepisów prawa;
11) wykonywanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej, w tym tworzenie i realizacja programów i projektów bądź innych aktów prawnych mających na celu ochronę poziomu życia i rodzin;
12) realizację zadań własnych w zakresie pomocy społecznej zgodnie z ustaleniami Wójta Gminy Brąszewice;
13) realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, zgodnie z ustaleniami przekazanymi przez Wojewodę.
§ 8. Ośrodek realizuje również zadania wynikające z innych ustaw, mające na celu ochronę poziomu życia osób i rodzin, a w szczególności:
1) prowadzenie postępowań w sprawie ustalenia uprawnień i realizacji świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz prowadzenia postępowań wobec dłużników alimentacyjnych;
2) przyznawanie i wypłacanie świadczeń wychowawczych, świadczeń dobry start;
3) prowadzenie postępowań i ustalanie prawa do bezpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych dla osób innych niż ubezpieczeni;
4) prowadzenie działań profilaktycznych, poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie;
5) obsługa administracyjna Zespołu Interdyscyplinarnego;
6) realizowanie zadań w zakresie wspierania rodziny i systemie pieczy zastępczej;
7) udzielanie wsparcia kobietom w ciąży i rodzinom, w których zdiagnozowano u dziecka ciężkie upośledzenie lub nieuleczalną chorobę zagrażającą życiu;
8) realizacja programu dla rodzin wielodzietnych, w tym przyznawanie Karty Dużej Rodziny;
9) inne zadania Gminy z zakresu pomocy społecznej przekazane do realizacji na podstawie upoważnienia właściwego organu Gminy, jeżeli wynikają one z przepisów prawa.

Rozdział 3.
Organizacja Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

§ 9. 1. Ośrodkiem kieruje, reprezentuje na zewnątrz i odpowiada za jego działalność Kierownik.
2. Strukturę organizacyjną Ośrodka i zakres działalności jego komórek organizacyjnych określa Regulamin Organizacyjny wprowadzony zarządzeniem przez Kierownika Ośrodka zawierający szczegółowy wykaz stanowisk oraz przypisane im zadania.
3. Kierownika zatrudnia na podstawie umowy o pracę i zwalnia Wójt, który jednocześnie jest jego służbowym zwierzchnikiem.
4. Kierownik działa jednoosobowo na podstawie pełnomocnictw i upoważnień udzielonych przez Wójta Gminy.
5. W czasie nieobecności kierownika GOPS jego obowiązki przejmuje upoważniona przez niego osoba.
6. Kierownik posiada uprawnienia do wydawania zarządzeń wewnętrznych regulujących wszystkie istotne sprawy związane z zabezpieczeniem prawidłowej realizacji zadań Ośrodka.
§ 10. 1. Pracownicy Ośrodka posiadają status pracowników samorządowych.
2. Umowy o pracę z pracownikami Ośrodka, zawiera i rozwiązuje Kierownik.
3. Kierownik jest przełożonym wszystkich pracowników Ośrodka.
§ 11. 1. Kierownik wydaje postanowienia i decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości gminy, na podstawie upoważnień Wójta.
2. Upoważnienia, o których mowa wyżej, mogą być także udzielone innej osobie na wniosek Kierownika, o ile nie sprzeciwiają się temu przepisy obowiązującego prawa.
3. Kierownik składa Radzie Gminy corocznie sprawozdanie z działalności Ośrodka i przedstawia potrzeby w tym zakresie oraz ocenę zasobów pomocy społecznej Gminy, a także inne sprawozdania jeżeli przepis prawa tak przewiduje.

Rozdział 4.
Gospodarka finansowa i mienie

§ 12. Ośrodek prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych dla jednostek budżetowych w ustawie o finansach publicznych i rachunkowości, dysponuje odrębnym rachunkiem bankowym podstawowym oraz adekwatnie do potrzeb rachunkami pomocniczymi.
§ 13. 1. Podstawą gospodarki finansowej Ośrodka jest plan finansowy, obejmujący dochody i wydatki określone i przyjęte w budżecie Gminy.
2. Plan finansowy określany jest na każdy rok budżetowy.
§ 14. Działalność Ośrodka finansowana jest z własnych środków Gminy, dotacji celowych otrzymywanych z budżetu państwa oraz innych dopuszczalnych przez prawo źródeł.
§ 15. Ośrodek uzyskuje dochody z tytułu odpłatności za świadczenie usług opiekuńczych oraz innych tytułów określonych przepisami prawa, które każdorazowo odprowadza na rachunek dochodów Gminy.
§ 16. 1. Mienie Ośrodka stanowią środki trwałe i przedmioty nietrwałe zakupione przez Ośrodek dla prowadzenia działalności.
2. Ośrodek może administrować przekazanym mu majątkiem Gminy, Skarbu Państwa lub innych osób fizycznych i prawnych, w tym przekazanym na podstawie decyzji o trwałym zarządzie, umów użyczenia, najmu lub dzierżawy w celu realizacji zadań.
3. W celu prawidłowego zarządzania przekazanym majątkiem Ośrodek:
1) prowadzi właściwą ewidencję;
2) przeprowadza okresową inwentaryzację zgodnie z obowiązującymi przepisami;
3) dokonuje okresowych odpisów umorzeniowych.

Rozdział 5.
Postanowienia końcowe

§ 17. Ośrodek używa podłużnej pieczęci z pełną nazwą i adresem.
§ 18. Zmiany i uzupełnienia niniejszego Statutu wymagają formy pisemnej i są wprowadzane w trybie właściwym do jego uchwalenia.
§ 19. W pozostałych sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem stosuje się ogólnie obowiązujące przepisy prawa.

Przewodniczący Rady Gminy
Adam Sowizdrzał