UCHWAŁA NR VI/35/2019
RADY GMINY BRĄSZEWICE
z dnia 18 kwietnia 2019 r.

w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów  w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Na podstawie art.18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 506) oraz art. 6r ust 3, 3a, 3b, 3c, 3d ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1454, 1629), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Sieradzu, Rada Gminy Brąszewice uchwala, co następuje:
§ 1. Określa się szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych z terenu gminy Brąszewice od właścicieli nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych oraz zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

§ 2. 1. W ramach poniesionej przez właściciela nieruchomości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi odbierane i zagospodarowane będą następujące odpady:
1) papier;
2) metale;
3) tworzywa sztuczne;
4) opakowania wielomateriałowe;
5) szkło;
6) odpady ulegające biodegradacji ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów;
7) przeterminowane leki i chemikalia;
8) zużyte baterie i akumulatory;
9) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
10) meble i inne odpady wielkogabarytowe;
11) zużyte opony;
12) odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne;
13) odpady zielone;
14) popiół z palenisk gospodarstw domowych;
15) zmieszane odpady komunalne.

§ 3. 1. Frakcje odpadów określone w § 2 ust. 1 dzieli się na siedem grup ze względu na sposób gromadzenia, częstotliwość odbioru:
1) odpady komunalne zmieszane;
2) odpady suche (metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe);
3) odpady ulegające biodegradacji w podziale na bioodpady i odpady zielone;
4) szkło gromadzone w formie zmieszanej;
5) odpady z papieru w tym tektury, odpady opakowaniowe z papieru, odpady opakowaniowe z tektury;
6) popiół z palenisk z gospodarstw domowych;
7) zużyte baterie, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, przeterminowane leki, chemikalia, odpady wielkogabarytowe, odpady budowlano - rozbiórkowe, zużyte opony.
2. Frakcje wymienione w ust. 2 pkt 1 do 6 niniejszego paragrafu, w przypadku nieruchomości zamieszkałych gromadzi się przy użyciu następującego stałego zestawu pojemników:
1) w zabudowie jednorodzinnej dla nieruchomości zamieszkałej przez od 1 osoby do 5 osób:
a) pojemnik o pojemności 0,12 m3 na odpady komunalne zmieszane,
b) pojemnik o pojemności 0,24 m3 na odpady suche, oznaczony napisem „metale i tworzywa sztuczne”,
c) pojemnik o pojemności 0,12 m3 na szkło w formie zmieszanej, oznaczony napisem „szkło”,
d) pojemnik o pojemności 0,14 m3 na odpady ulegające biodegradacji, oznaczony napisem „bio”,
e) pojemnik lub worek o pojemności 0,12 m3 na papier, oznaczony napisem „papier”;
2) w zabudowie jednorodzinnej dla nieruchomości zamieszkałej przez więcej niż 5 osób:
a) pojemnik o pojemności 0,12 m3 lub 0,24 m3 na odpady komunalne zmieszane,
b) pojemnik o pojemności 0,24 m3 litrów na odpady suche, oznaczony napisem „metale i tworzywa sztuczne”,
c) pojemnik o pojemności 0,12 m3 lub 2 x 0,12 m3 na szkło, oznaczony napisem „szkło”,
d) pojemnik o pojemności 140 litrów lub 2 x 140 litrów na odpady ulegające biodegradacji, oznaczony napisem „bio”,
e) pojemnik lub worek o pojemności 0,12 m3 lub 2 x 0,12 m3 na papier, oznaczony napisem „papier”.
3. Dla nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno - wypoczynkowe, wykorzystywanych jedynie przez część roku stosuje się stały zestaw pojemników jak dla nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej.
4. Dopuszcza się możliwość gromadzenia w miesiącach od listopada do marca popiołu z palenisk z gospodarstw domowych w pojemnikach o pojemności od 0,14 m3 wykorzystywanych poza wskazanym okresem do gromadzenia odpadów „bio”.
5. Ilość odpadów komunalnych odbieranych z nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne jest uzależniona od liczby osób przebywających na terenie nieruchomości i od jej funkcji. Decyzje o wyposażeniu nieruchomości w pojemniki i ich wielkości podejmuje każdorazowo zarządca nieruchomości.
6. Ilość odpadów komunalnych odbieranych od właścicieli nieruchomości tzw. mieszanych, na których w części zamieszkują mieszkańcy, a w części stanowią nieruchomość na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne jest uzależniona od liczby mieszkańców i osób przebywających na terenie nieruchomości oraz od jej funkcji. Zasady ustalania ilości i pojemności pojemników określone w ust. 3 stosuje się odpowiednio.

§ 4. Ustala się, iż w ramach uiszczanej przez właściciela nieruchomości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, nieruchomości zostaną wyposażone w pojemniki i worki służące do zbierania odpadów komunalnych.

§ 5. 1. Ustala się częstotliwość odbioru poszczególnych frakcji odpadów komunalnych.
2. Z nieruchomości zamieszkałych z zabudową jednorodzinną oraz z terenów zabudowy letniskowej:
1) odpady komunalne zmieszane - raz w miesiącu;
2) metal, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe - raz w miesiącu;
3) papier i tektura - raz na 3 miesiące;
4) szkło - raz na 3 miesiące;
5) odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone i opakowania ulegające biodegradacji - 1 raz w miesiącu w okresie od kwietnia do października;
6) popiół z palenisk domowych - 1 raz w miesiącu w okresie od listopada do marca;
7) odpady wielkogabarytowe - 1 raz w roku w ramach zorganizowanej akcji zbiórki odpadów wielkogabarytowych;
8) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny - 1 raz w roku, w ramach zorganizowanej akcji zbiórki odpadów wielkogabarytowych;
9) zużyte opony - 1 raz w roku, w ramach zorganizowanej akcji zbiórki odpadów wielkogabarytowych;
10) zużyte baterie i akumulatory - 1 raz w roku w ramach zorganizowanej akcji roku zbiórki odpadów wielkogabarytowych.
3. Z nieruchomości niezamieszkałych, na których wytwarzane są odpady komunalne:
1) odpady komunalne zmieszane - raz w miesiącu;
2) metal, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe - raz w miesiącu;
3) papier i tektura - raz na 3 miesiące;
4) szkło - raz na 3 miesiące;
5) odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone i opakowania ulegające biodegradacji - 1 raz w miesiącu w okresie od kwietnia do października.
4. Odpady, wymienione w § 2 ust. 1 pkt 1-6, 14-15 będą odbierane bezpośrednio z nieruchomości, przy czym obowiązkiem właściciela nieruchomości jest wystawienie pojemnika przed teren posesji w sposób umożliwiający pracownikom przedsiębiorstwa wywozowego swobodny dostęp do pojemników.

§ 6. 1. Harmonogram odbioru odpadów, z uwzględnieniem częstotliwości, zostanie ustalony w uzgodnieniu z firmą wywozową i podany do publicznej wiadomości.
2. Odpady komunalne takie jak: przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, odpady zielone, odpady budowlane i rozbiórkowe (w ilości 2 m3 w ciągu roku od nieruchomości zamieszkałej), papier, szkło metale, tworzywa sztuczne, odpady ulegające biodegradacji, będą odbierane w Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w terminach określonych w regulaminie Punktu, przy czym właściciele nieruchomości dostarczają odpady samodzielnie i na własny koszt.

§ 7. W zabudowie jednorodzinnej dopuszcza się możliwość kompostowania i wykorzystania bioodpadów na własne potrzeby. Kompostownik nie może stwarzać uciążliwości w zakresie przykrych zapachów oraz muszą być zachowane warunki sanitarne dla procesu fermentacyjnego.

§ 8. 1. Odpady komunalne odebrane od właścicieli nieruchomości w ramach gminnego systemu gospodarki odpadami przekazywane są uprawnionym podmiotom w celu poddania procesom odzysku lub unieszkodliwiania zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
2. W celu wywiązania się z obowiązku gminy w zakresie osiągnięcia poziomu recyklingu i odzysku do ponownego użycia jak również w zakresie ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania, przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, zobowiązany jest do przekazania ich do instalacji regionalnej lub zastępczej, wyznaczonej dla Regionu II w Planie Gospodarki Odpadami dla Województwa Łódzkiego.

§ 9. Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc uchwała Nr XXXIII/131/2012 Rady Gminy Brąszewice z dnia 21 grudnia 2012 roku w sprawie w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów.

§ 10. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Brąszewice.

§ 11. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej publikacji z mocą obowiązującą od dnia 1 lipca 2019 r.

Przewodniczący Rady Gminy
Adam Sowizdrzał